Naturligt lugn med vitaminer och mineraler

Jag frågade min vän hälso- och kostrådgivare Sunniva Åhlstad på hälsokostkedjan Life om vad hon brukar rekommendera under stressade perioder. Finns det något särskilt man bör tänka på för att skona kroppen när man är stressad? ”Det är bra med extra B-vitamin, efterson kroppen förbrukar det i hög hastighet när man är stressad. Komplettera gärna med magnesium och zink på kvällen, hjälper både centrala nervsystemet och muskulaturen att slappna av.  Vill man ha akut hjälp mot stress är L-theanin bra. Det är en aminosyra som verkar avslappnande och den finns naturligt i grönt te. Den lugnar ner oss vid tillfällig stress, men också bra att använda för personer som har svårt att varva ner.”

Kosttillskottet Procalmin innehåller både L-theaning, b-vitamin och magnesium.

3610-1

Det finns många olika B-vitaminer, med du hittar flera av dem i rotfrukter, broccoli och gröna blad, solrosfrön, avokado, bönor och fet fisk.

Du hittar magnesium i hasselnötter, nypon, linfrön, spenat och (helst raw) kakao.

Zink finns i livsmedel som kött, sill, ostron, musslor, ägg, lamm, lever, oxkött, mjölk, vetegroddar, vetekli och fullkornsprodukter.

IMG_4313

Taggat , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.