Tre effektiva tekniker att hantera stresstankar.

När du börjar känna stressen komma krypande, vad gör du då? De flesta av oss fortsätter att jaga på och låter adrenalin, kortisol och andra stresshormoner få fritt spelrum i vår kropp. Känner oron, känner hetsen, den hastiga pulsen, kanske ilska, kanske panik. Kan vi stoppa stressen?

Du kan stoppa stressen genom att byta perspektiv. Genom att coacha dig själv en stund. Här ska du få några värdefulla coachningtekniker.

Helikopterperspektivet 
Försök att skapa dig en bild av hela situationen. Ta mentalt ett steg utanför dig själv och se på det som händer med nyfikna ögon. Vad är det som stressar dig? Hur kommer det sig? Vad gör det om det går snett imorgon, nästa onsdag eller om ett år? Är det värt stressen?

Värsta tanken
Ställ dig frågan -Vad är det värsta som skulle kunna hända?  Dra situationen så långt det bara går och fundera över hur du skulle hantera om just det värsta som skulle kunna inträffa faktiskt inträffar. Det låter absurt, men pröva och se vad som händer med dig. Det är en väldigt effektiv teknik.

Realitetspröva
De flesta gångerna stressen river i oss så kommer de ur våra egna tankar. Vi har tänkt en katastroftanke eller tynger oss med onödig skuld eller ansvar. Pröva att testa din tanke mot verkligheten.
– Vad är det jag upplever kommer att hända?
– Är det sannolikt att det kommer att hända?
– Finns det någon fakta förutom mina känslor, som stöder att det verkligen är så?
– Hur skulle min bästa vän förklara situationen?

Så nästa gång du känner stressen, pröva en av dessa tre tekniker. Det värsta som kan hända är att du blir lite mindre stressad.

 

Taggat , , ,

1 kommentar till “Tre effektiva tekniker att hantera stresstankar.

  1. Tack för goa råd. Kram Maria

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.