Mindful eating – en kärleksfull väg till mindre stress

Mindful eating handlar om att hjälpa dig att skapa en hälsosam relation till din kropp, din mat och hälsa. Det kan hjälpa dig att hitta tillbaka till en stabil vikt och glädjen i att äta och tillreda mat.

Sedan du var barn har du haft intim och komplicerad relation till mat. Du har adopterat din familjs relation till mat, blivit influerad av media och dagligen får du mer eller mindre skrämmande information om det du äter genom dagspressen. Kanske har du provat dieter och hamnat i en ond cirkel där du styrs av självförakt över din kropp och oro över hur maten du äter ska påverka din vikt. Det är svårt att ha en neutral relation till maten du stoppar i munnen. Det är också svårt att inte använda den som en dämpare eller förhöjare av känslor eller stress.

Mindful eating handlar även om en självempati genom en förståelse för varför du i alla tider har misshandlat din kropp med ohälsosam mat eller späkande dieter. En respekt för dina behov och varsam omsorg om din hälsa.

Kroppen är ingen fiende, den kan vara dina allra bästa vän och en källa till glädje och njutning. Maten likaså, den hjälper dig att få näring och hälsa – men också styrka och lycka. Ta hand om den och den kommer att ta hand om dig.

En liten övning i Mindful eating är att när du ska till att äta, fika eller stoppa något i munnen – stanna upp en kort stund och locka fram en känsla av tacksamhet för det du ska äta. Och nästa tanke en tacksamhet för vad det du ska äta kommer att göra för din kropp.
”Jag är tacksam för denna tomat och för att den kommer att ge min kropp styrka och näring.” eller ”Jag är så glad över denna bit choklad och för den njutning den kommer att ge mig.”

Börja där och ha inga förväntningar på vad övningen kommer att ge dig. Var istället nyfiken och känn varsam omsorg för det du upplever. Tänk på att du och din kropp under många år har haft det tufft ihop, så det kanske tar en stund att läka den relationen.

Taggat , , , ,

2 kommentarer till “Mindful eating – en kärleksfull väg till mindre stress

  1. Tack för påminnelsen och tipset. Jag ska försöka minnas o testa med en gång.

  2. Tack för den! Den var ny för mig, måste jag prova på en gång 🙂 Ha en skön onsdag!
    Kram

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.